15 paź Hak holowniczy a przyczepa: co musisz wiedzieć?
Jeśli nigdy nie podróżowałeś z przyczepą, z pewnością warto zapoznać się wcześniej z podstawowymi informacjami, by wiedzieć, czego będziesz potrzebował do jazdy. Zadbaj o to, by auto przygotować stosunkowo wcześnie, by kilka dni przed wyjazdem nie dokładać sobie dodatkowego stresu. Co musisz wiedzieć o haku holowniczym?
Jeśli nigdy nie podróżowałeś z przyczepą, z pewnością warto zapoznać się wcześniej z podstawowymi informacjami, by wiedzieć, czego będziesz potrzebował do jazdy. Zadbaj o to, by auto przygotować stosunkowo wcześnie, by kilka dni przed wyjazdem nie dokładać sobie dodatkowego stresu. Co musisz wiedzieć o haku holowniczym?
Hak do przyczepy
Hak do przyczepy
Nie każdy samochód jest wyposażony w hak, dlatego jeśli Twoje auto nie posiada takiego dodatku, musisz w niego zainwestować. Pamiętaj, że hak powinien być podpięty do elektryki samochodu. Bez tego nie będziesz mógł swobodnie sterować światłami przyczepy kempingowej. Co więcej, brak podpięcia może nawet skutkować uszkodzeniem elektryki Twojego pojazdu. Warto mieć to na uwadze! Jeśli nie jesteś pewien, jaki hak i moduł wybrać, skontaktuj się z salonem samochodowym, który doradzi Ci wybór najlepszej opcji dla Twojego auta. Pamiętaj, że samochód z podpiętym hakiem musi przejść kontrolę w Stacji Kontroli Pojazdów. Zamontowanie haka należy też zgłosić do Urzędu Komunikacji, ponieważ taka informacja powinna znaleźć się w dowodzie rejestracyjnym auta.
Demontowanie haka
Demontowanie haka
look at more infobest replica watch websiteself bar flavourelf bar 4000
Warto pamiętać również o tym, że w wielu krajach Unii Europejskiej podróżowanie z hakiem bez przyczepy jest zabronione i może skończyć się mandatem. Choć teoretycznie, jako kierowcy zagraniczni, możecie w takiej sytuacji powołać się na Konwencję Wiedeńską o ruchu drogowym, to aby anulować mandat, musielibyście spędzić długie godziny na odwoływaniu się i udowadnianiu swojej racji. Sugerujemy więc nie ryzykować i demontować hak wtedy, gdy zamierzacie używać auta bez przyczepy. To ma znaczenie też dla bezpieczeństwa innych użytkowników drogi – w przypadku kolizji możecie uniknąć dodatkowych zniszczeń spowodowanych właśnie przez wystających hak. Jednocześnie warto podkreślić, że w Polsce przepisy nie narzucają kierowcom obowiązkowego demontowania haka. Jedyny nakaz dotyczy sytuacji, gdy hak zasłania tablicę rejestracyjną – wówczas należy go zdjąć, by zapewnić lepszą widoczność.
Do kwestii demontażu haka warto dodać, że taka możliwość istnieje wyłącznie w nowszych modelach pojazdów. W starszych samochodach haki były montowane „na stałe”, więc swobodne zdejmowanie haka niestety nie będzie takie oczywiste.